Τρίτη 26 Απριλίου 2011

Tο έλλειμμα Γενικής Κυβέρνησης για το 2010 διαμορφώνεται στο 10,5% του ΑΕΠ.

Σύμφωνα με τη σημερινή ανακοίνωση για το 2010, η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) έχει διαβιβάσει στη Eurostat την 1η ετήσια κοινοποίηση (προσωρινά στοιχεία), όπου αναφέρει ότι το έλλειμμα Γενικής Κυβέρνησης για το 2010 διαμορφώνεται στο 10,5% του ΑΕΠ.

Με βάση τα στοιχεία αυτά η Ελλάδα το 2010 είχε το δεύτερο μεγαλύτερο έλλειμμα στην Ε.Ε. μετά την Ιρλανδία (-32,4%) και κοντά στην Μεγάλη Βρετανία (-10,4%), ακολουθούμενη από την Ισπανία (-9,2%) και την Πορτογαλία (-9,1%). Είχε δε την μεγαλύτερη μείωση του ελλείμματος οποιασδήποτε χώρας της Ε.Ε. το 2010 - κατά 5 μονάδες

. Η μείωση αυτή είναι η μεγαλύτερη που έχει επιτευχθεί ποτέ στην Ελλάδα ή σε οποιοδήποτε κράτος μέλος της ευρωζώνης σε ένα έτος.
Ως προς το δημόσιο χρέος, με βάση τα στοιχεία της Eurostat για το 2010, η Ελλάδα είχε το υψηλότερο χρέος στην Ε.Ε. (142,8% του ΑΕΠ) με δεύτερη την Ιταλία (119% του ΑΕΠ) ακολουθούμενη από το Βέλγιο (96,8% του ΑΕΠ) και την Ιρλανδία (96,2%).
Η παρατηρούμενη απόκλιση σε σχέση με τις προβλέψεις του κειμένου της Εισηγητικής του Προϋπολογισμού 2011 (9,4% ΑΕΠ) για το έλλειμμα Γενικής Κυβέρνησης για το 2010 οφείλεται κύρια στους παρακάτω λόγους:
α) Στην μεγαλύτερη της αναμενόμενης επίπτωσης της ύφεσης, στο ΑΕΠ του 2010. Σύμφωνα με τον Προϋπολογισμό του 2011, το ΑΕΠ του 2010 εκτιμάτο σε 231.888 εκ. € ενώ σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ η σχετική εκτίμηση είναι 230.173 εκ. €. Η αρνητική αυτή εξέλιξη οδηγεί σε επιβάρυνση του ελλείμματος του 2010 κατά 0,1 %.
β) Στην επιδείνωση στα φορολογικά έσοδα (0,6% του ΑΕΠ), απόρροια της μεγαλύτερης από την προβλεπόμενη κατά την περίοδο σύνταξης του Προϋπολογισμού 2011 ύφεσης το τελευταίο τρίμηνο του έτους 2010. Υπενθυμίζεται ότι το συνολικό αποτέλεσμα επί των εσόδων του 2010 σε εθνικολογιστική βάση καθορίζεται και από την πορεία συγκεκριμένων κατηγοριών εσόδων κατά το πρώτο δίμηνο του 2011, τα οποία σε μεγάλο βαθμό αντανακλούν την οικονομική δραστηριότητα του τελευταίου τριμήνου του προηγούμενου έτους.
γ) Στην επιδείνωση στο ισοζύγιο των ΟΤΑ (0,25% του ΑΕΠ), που σχετίζεται με αποπληρωμή παρελθουσών υποχρεώσεων στο τέλος του έτους.
δ) Στην επιδείνωση στο οικονομικό αποτέλεσμα των ΟΚΑ (0,5% του ΑΕΠ), καθώς η μεγαλύτερη από το αναμενόμενο αύξηση της ανεργίας οδήγησε σε μείωση των ασφαλιστικών εισφορών. Υπενθυμίζεται ότι, όπως στην περίπτωση των φορολογικών εσόδων, το αποτέλεσμα των ΟΚΑ του 2010 σε εθνικολογιστική βάση καθορίζεται και από την πορεία συγκεκριμένων κατηγοριών εισφορών κατά το πρώτο δίμηνο του 2011.
ε) Στην επιδείνωση στο οικονομικό αποτέλεσμα των νοσοκομείων (0,3% του ΑΕΠ).
Από την άλλη πλευρά, βελτίωση παρατηρείται στο ισοζύγιο των επαναταξινομημένων ΔΕΚΟ (0,35% του ΑΕΠ), καθώς και στην προσαρμογή σε εθνικολογιστική βάση των δεδουλευμένων τόκων (0,3% του ΑΕΠ).
Συνεπώς, είναι προφανές ότι η παραπάνω απόκλιση έρχεται κυρίως ως αποτέλεσμα της βαθύτερης, από το αναμενόμενο, ύφεσης της ελληνικής οικονομίας που επηρεάζει τα φορολογικά έσοδα, αλλά και τις ασφαλιστικές εισφορές. Ταυτόχρονα, υπογραμμίζει τις πραγματικές δυσκολίες για τη μείωση του ελλείμματος σε περιοχές του Προϋπολογισμού ή της Δημόσιας Διοίκησης όπου χρειάζονται μεγαλύτερες προσπάθειες, όπως π.χ. αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και εισφοροδιαφυγής, δαπάνες σε νοσοκομεία, ΟΚΑ, αυτοδιοίκηση, ΔΕΚΟ.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου